Ventily EGR: Co to je a jak funguje?

07.02.2024 16:37

Majitelé ojetin už si zvykli na to, že nejvíce problémů s jejich auty způsobují všemožné systémy pro snižování škodlivých emisí. Jedním takovým průšvihářem je i EGR ventil. Co to je, proč to je, jak to funguje a jak se řeší jeho problémy?

Termín „EGR ventil“ už asi slyšel každý, komu přestal ojetý diesel táhnout či mu nešel nastartovat. Kdo si pak ze servisu vyzvedl opravené auto s fakturou na pětadvacet tisíc korun, určitě si říkal, co je tohle za zatracenou pitomost, která jenom stojí peníze a není k ničemu. Vždyť všude na internetu různí šikulové nabízejí možnost EGR zaslepit, aby byl klid.

Jenže EGR (z anglického exhaust gas recirculation, tedy recirkulace výfukových plynů) není v autě jako nějaké šidítko či tzv. „kurvítko“. Tzv. EGR ventil je nezbytnou součástí moderních dieselů (a i spousty benzinových motorů), aby vůz plnil přísné emisní normy.
Jenže EGR (z anglického exhaust gas recirculation, tedy recirkulace výfukových plynů) není v autě jako nějaké šidítko či tzv. „kurvítko“. Tzv. EGR ventil je nezbytnou součástí moderních dieselů (a i spousty benzinových motorů), aby vůz plnil přísné emisní normy.
Asi víte, že emisní normy sledují několik položek. Vedle oxidu uhelnatého také nespálené uhlovodíky, pevné částice a od emisní normy Euro 3 třeba také oxidy dusíku (0,5 g NOx na km pro diesely a 0,15 g NOx na km pro zážehové motory, dnes 0,08 g/km NOx pro diesel a 0,06 g/km NOx pro benzin). A právě k redukci oxidů dusíku má EGR ventil sloužit.
 
Proč se v motoru tvoří oxidy dusíku? Vznikají ve vysokých teplotách během spalování oxidací vzdušného dusíku, neboť vzduch obsahuje 21 % kyslíku a 78 % dusíku. Za ideálního stavu by to v motoru vypadalo takto: 2 C8H18 + 25 O2 = 16 CO2 + 18 H2O + energie. Dusík by pak byl zase vyloučen ven. Jenže spalování není nikdy naprosto dokonalé. Vedle nežádoucích látek v palivu totiž motory nikde nepracují ve zcela ideálním režimu a často je spalována příliš chudá nebo příliš bohatá směs. A právě spalování chudé směsi s přebytkem vzduchu vede k vyšší tvorbě oxidů dusíku. Dusík se pak na volný kyslík váže rychleji než uhlík.